Characteristics of health education knowledge and skills of nurses and midwives at the Thien An Obstetrics and Gynecology Hospital

Phan Thi Dung1,, Nguyen Viet Tien1
1 Thien An Obstetrics and Gynecology Hospital

Main Article Content

Abstract

Background: Health education has a great role in helping patients change harmful and maintain healthy behaviors. To achieve high efficiency in health education activities, nurses need to have good health education knowledge and skills.
Objective and method: Describe the knowledge and skills of nurses and midwives in health education for inpatients at Thien An Obstetrics and Gynecology Hospital in 2022. A cross-sectional study was conducted on 15 nurses from April to October 2022. A self-developed questionnaire was developed to evaluate the knowledge and practice of nurses and midwives in health education activities. The data was collected and processed by Epidata 3.1 and SPSS 20.0.
Results: The percentage of nurses and midwives with very good, good, and average knowledge was 60.0%, 20.0% and 20.0%, respectively. The average knowledge score is 49.8(±7.06)/60 points. The percentage of nurses with very good, good, and average skills was 13.3%, 33.3% and 53.3%, respectively. The average score of 08 health education skills of nurses is 28.2(±3.97)/40 points.
Conclusion: the health education knowledge and skills of nurses and midwives at Thien An Obstetrics and Gynecology Hospital were good. However, some nurses need further training and some health education components need to be further revised.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2021). Thông tư số: 31/2021/TT-BYT ngày 28 tháng 12 năm 2021 quy định hoạt động điều dưỡng trong bệnh viện.
2. Casey, D. (2017) Using action research to change health-promoting practice, Nursing and Health Sciences, vol.9 (pg.5-13).
3. Bùi Thị Bích Ngà (2011). Thực trạng công tác chăm sóc của Điều dưỡng qua nhận xét của người bệnh điều trị nội trú tại BV YHCT TW, năm 2011, Luận văn thạc sỹ Quản lý bệnh viện, Trường đại học Y tế Công cộng Hà Nội.
4. Nguyen Hong Minh (2020). Identification of Nursing Activities at General Medical and Surgical Nursing Units in Vietnam. Master’s Thesis Department of Nursing Sciences The Graduate School, Ajou University.
5. Phạm Thị Loan và cộng sự (2006). Khảo sát thực trạng giao tiếp của điều dưỡng, nữ hộ sinh và kỹ thuật viên tại bệnh viện C Thái Nguyên". Kỷ yếu đề tài nghiên cứu khoa học điều dưỡng Hội nghị khoa học điều dưỡng toàn quốc lần thứ III, Hà Nội, tr. 169-175.
6. Trịnh Thị Tuyết (2022). Thực trạng kiến thức giáo dục sức khỏe của điều dưỡng và một số yếu tố liên quan tại bệnh viện nội tiết Trung ương năm 2022. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng - Tập 05 - Số 04. Tr 191 - 200.
7. Trần Thị Hằng Nga, Nguyễn Thị Minh Chính (2018). Đánh giá hoạt động giáo dục sức khỏe của điều dưỡng Bệnh viện đa khoa tỉnh Quảng Trị và một số yếu tố liên quan năm 2018. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng, 1(3), 28-34.
8. Yael Livne, Ilana Peterfreund, Janna Sheps (2017). Barriers to patient education and their relationship to nurses’ perceptions of patient education climate, Journal for the Clinical Nursing Specialists. 5(4). https:// doi.org/10.5430/cns. v5n4p65.