Current situation, attitudes, barriers and solutions to improve scientific research motivation among nursing students at Yersin University of Dalat in 2023

Hoang Trung Tien1,
1 Dalat Yersin University

Main Article Content

Abstract

Aims: The study aims to describe the current situation, attitudes, barriers, and some solutions to improve the scientific research motivation of nursing students of Yersin University of Dalat.
Research subjects and methods: A cross-sectional study was conducted among 135 nursing students.
Results: The percentage of students participating in scientific research is 25.2%. Most students have a positive attitude towards scientific research activities from 66.7% to 83.7% with the contents of the necessity of scientific research, developing soft skills, experience and job opportunities, and consolidating professional knowledge. In addition, some barriers to scientific research account for a high number such as poor computer skills, foreign languages 63.7%, lack of knowledge and skills to do scientific research 64.5%. Moreover, some solutions are highly agreed to fully stimulate scientific research in students such as adding training points 74.8%; awarding 98 (72.6%); regulations to encourage scientific research 65.9%; innovating methods and procedures to conduct scientific research 68.2%; developing a number of lecturers to guide scientific research 66.6%.
Conclusion: Schools should have measures to promote scientific research among students.

Article Details

References

1. Khalid M Alghamdi et al. (2014). Perceptions, attitudes and practices toward research among senior medical students. Saudi Pharmaceutical Journal. DOI:10.1016/j.jsps.2013.02.006.
2. Hasan Ashrafi-rizi et al (2015). Barriers to Research Activities from the Perspective of the Students of Isfahan University of Medical Sciences. Journal of Academy of medical of Medical Sciences of Bosnia and Herzegovina, Published online 2015 May 25. doi 10.5455/aim.2015.23.155-159.
3. Sakineh Dadipoor (2019). Barriers to research activities as perceived by medical university students: A cross-sectional study. Avicenna journal of medicine, 2019 Jan-Mar; 9(1): 8-14, doi: 10.4103/ajm.AJM_121_18.
4. Roldan C, Jocelyn B. Hipona (2020). Bangalan Senior high student’s attitude and barriers in conducting a research: A platform to enhance scientific pedagogical learning. Cosmos An International Journal of Art & Higher Education, Vol 9 / No 2 / Jul-Dec 2020.
5. Kumar J, Memon A, Kumar A, et al (2019). Barriers Experienced by Medical Students in Conducting Research at Undergraduate Level. Cureus 11(4): e4452. doi:10.7759/cureus.4452
6. Hoàng Thị Thu Hiền (2022). Khó khăn tâm lý trong hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên đại học. Tạp chí Giáo dục lý luận - số 337 (03/2022).
7. Nguyễn Tuấn Kiệt, Trần Thị Thu Thảo và Võ Ngọc Bảo Trân (2019). Thực trạng và giải pháp thúc đẩy hoạt động tham gia nghiên cứu khoa học của sinh viên Khoa Kinh tế, Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 55(5C): 117-125. https://www.researchgate.net/publication/340179819_Thuc_trang_va_giai_phap_thuc_day_hoat_dong_tham_gia_nghien_cuu_khoa_hoc_cua_sinh_vien_Khoa_Kinh_te_Truong_Dai_hoc_Can_Tho
8. Lê Hữu Dũng, Phan Thị Thùy Nhung, Nguyễn Thị Khánh Linh (2020). Thực trạng hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên trường đại học Khánh Hòa giai đoạn 2015 - 2020. Tạp chí Khoa học đại học Khánh Hòa. https://vjol.info.vn/index.php/dhkh/article/view/58165/48531
9. Huỳnh Thị Trang, Lâm Cẩm Tú (2020). Thực trạng và biện pháp phát triển hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên chuyên ngành Thông tin - thư viện tại trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Giáo dục, số 487, kì 1, 10/2020, tr 46-50
10. Nguyễn Minh Quân (2020). Đẩy mạnh hoạt động nghiên cứu khoa học trong sinh viên tại Trường Đại học Tiền Giang. Tạp chí Giáo dục, số 489, kỳ 1-11/2020, trg.55-59