Eevaluate the satisfaction of nursing students with the teaching activities of lecturers at the Faculty of Nursing, Hanoi University of Business and Technology in 2025
Main Article Content
Abstract
Objective: To evaluate the satisfaction of nursing students with the teaching activities of lecturers at the Faculty of Nursing, Hanoi University of Business and Technology in 2025, and to identify some factors related to the level of satisfaction.
Subjects and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 95 nursing students from first to fourth year at Hanoi University of Business and Technology, from January to May 2025. The survey instrument was developed based on the UNSASS questionnaire, adapted to the Vietnamese context. Data were processed using SPSS version 20.0, with descriptive statistics and tests applied to determine differences between demographic groups.
Results: Results showed that 86.3% of nursing students were generally satisfied with the teaching activities of their lecturers. Among the content areas surveyed, the highest satisfaction rate was in the group “attitude and student support” (88.4%), followed by “professional competence and pedagogy” (87.4%), while “assessment and feedback” and “communication - responsiveness” both reached 86.3%. Specific criteria such as lecturers’ high level of expertise, motivation encouragement, willingness to support, and detailed feedback were rated very highly, with the majority of students selecting “very satisfied.” Analysis of related factors indicated that two personal characteristics were statistically associated with satisfaction: age (p = 0.034) and part-time work status (p < 0.05). Students under 20 years old and those with part-time jobs had higher satisfaction rates compared to other groups.
Conclusion: Most nursing students were satisfied with the teaching activities of lecturers at the Faculty of Nursing, especially regarding professional competence and teaching attitude. The findings provide practical evidence to support quality improvement in nursing education at the university.
Article Details
Keywords
Student satisfaction, Teaching activities, Nursing
References
2. Bộ Y tế (2021), Niên giám thống kê ngành Y tế Việt Nam năm 2020-2021, Nhà xuất bản Y học, Hà Nội.
3. Hà Nam Khánh Giao và Nguyễn Phạm Hạnh Phúc (2015), Sự hài lòng của sinh viên đối với chất lượng dịch vụ đào tạo của Khoa Du lịch trường Đại học Tài chính-Marketing giai đoạn 2010-2013, Center for Open Science.
4. Vũ Thị Hòa (2015), Nghiên cứu sự hài lòng của sinh viên chính quy đối với hoạt động giảng dạy của giảng viên tại Trường Đại học Kiến trúc Hà Hội, Luận văn Thạc sĩ, Học viện Công nghệ Bưu chính viễn thông.
5. Nguyễn Bích Như và Nguyễn Trung Hiếu (2021), "Nghiên cứu đánh giá sự hài lòng của sinh viên chuyên ngành sư phạm đối với hoạt động đào tạo ở Trường Cao đẳng Cộng đồng Sóc Trăng", Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp. 10(4), tr. 29-37.
6. Đoàn Minh Nhựt và Hứa Nguyễn Bảo Trân (2024), "Sự hài lòng của sinh viên điều dưỡng gây mê hồi sức về hoạt động giảng dạy lâm sàng của giảng viên tại Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh", Tạp chí Khoa học Điều dưỡng. 7(03), tr. 72-77.
7. Nguyễn Quân, Đặng Trần Ngọc Thanh và Trần Thụy Khánh Linh (2023), "Sự hài lòng của sinh viên điều dưỡng về chương trình đào tạo tại Trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch", Tạp chí Khoa học Điều dưỡng. 6(05), tr. 34-47.
8. Biggs J., Tang C. và Kennedy G. (2022), Teaching for quality learning at university 5e, McGraw-hill education (UK).
9. Dennison S. và El-Masri M. (2012), "Development and psychometric assessment of the undergraduate nursing student academic satisfaction scale (UNSASS)", Journal of Nursing Measurement. 20(2).
10. Van Eerde W. và Thierry H. (1996), "Vroom's expectancy models and work-related criteria: A meta-analysis", Journal of applied psychology. 81(5), p. 575.